SEO: Fem ting store virksomheder kan lære af affiliate marketeers

I mit arbejde med SEO møder jeg både store og små virksomheder. En af de ting, der er værd at lægge mærke til, er deres forskellige tilgagn til SEO. De små virksomheder fokuserer ikke så overraskenede på de små ting, imens de stor virksomheder fokuserer på de store ting, når det kommer til SEO. Det sjove her er, at det nok burde være omvendt.

For jo flere ressourcer man har, jo mere kan man gå i dybden med sin SEO-indsats. Men sådan er det ikke. I min verden bør de store virsksomheder bruge flere ressourcer på SEO og her er der en del ting, som de kan lære af særlgit affiliate marketeers. 

Hvad er affilaite marketeers?

Hvis du ikke kender udtrykket affiliate så er det et udtryk for en hjemmeside der skaber leads til webshops eller servicevirksomheder imod betaling. Ofte er der tale om en fast lead pris eller en andel af et givent køb. Affiliates skal konkurrere med alle de store så det eneste de kan gøre for at konkurrere mod de store er at gå i dybden med næsten ALT inden for SEO. Ellers har de ingen chance. Det er meget beundringsværdigt.

1: Går noget ud af dit indhold

Det første som man kan lære af affilaites er, at indholdet betyder noget. Dette gælder ofte ikke for webshops, elelr også prioriterer man det ikke, men hos affiliates er det afgørende. Så selv hvis man er affiliate for en webshop skal der meget indhold på alle sider, uanset om du sælger sexlegetøj eller sko. Vi ved Google foretrækker langt indhold, og ja det taget tid. MEN! Netop fordi det er kedeligt, langsomeligt osv så er der mange der hopper over her, og derfor er det et åbenlyst område at satse på. Det vil i sidst ende være tid der er givet godt ud. Hvor meget du skal skrive for at komme højt op i søgerresultatenre afhænger dog af din branche. Men ofte ser vi at sider med meget indhold hurtigt kommer til tops. Så kom i gang!

2: Optimer alle vigtige URL’er

Det næste man bør gøre er at optimere alle vigtige URL’er med meta titles og beskrivelser. Ofte ser vi at store webhsops ikke optimere deres title tags særligt meget – de er ikke særligt interessante og det giver en lavere CTR – og dermed færre besøgende og i sidste ende dårligere placeringer. Som stor webshop eller virksomhed bør alle URL’er være optimeret og klikbare. For webshops bør man også optimere visse produkter så man kan fange long tail søgninger. Det er den nemmeste måde at skabe hurtige resultater.

3: Hold URL-strukturen simpel

Det tredje man skal tænke meget over er sin URL-struktur. Den skal være simpel, logisk og konsekvent. Her gælder det om at skabe stor sammenhæng imellem siderne. Jo mere fokuseret dine ydelser eller produkter er, jo nemmere er det. Et godt eksempel på en god og simpel URL-stuktur ses hos mave-problemer.dk. Her skaber sidens tema, at alle sider hænger nøje sammen og det gør det nemt at lave interne links, hvilket sikrer en bedre fordeling af intern linkværdi. Det gavner derfor både dine placeringer og giver dine kunder en bedre brugeroplevelse.

4: Gå efter søgeord der konverterer godt

En fjerde ting man kan lære er ikek blot at kigge på antallet af søgninger et givent søgeord har. I stedet skal man se efter, om et søgeord konverterer godt eller ej. Her gælder det om at vurdere hvor en given kunde er i sin købsprocess når de laver søgningen. En søgning som sorte sko er derfor bedre end blot ’sko’ da vi ved at brugeren der søger efter sorte sko allerede har taget en delbeslutning om, hvad de leder efter. Nu skal du blot give dem et godt udvalg af sorte sko, så er der et salg i horisonten.

Min ven Mikkel Svold har netop anvendt denne strategi til sin nye virksomhed Montanuskommunikation.dk 

5: Brug struktureret data

En sidste ting man skal bruge, er struktureret data. Struktureret data giver søgemaskinerne ekstra information om hvad din hjemmeside handler om OG kan gøre dine søgeresultaterne mere iøjefaldende. Igen øger dette din CTR og dine placeringer. Uanset om man synes det er bøvlet, så er det alle pengne værd – og derfor er det så populært iblandt affiliate sider.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *