Konverteringsoptimering: Fire simple tips til at opnå flere salg online

Målet for en webshop er meget simpelt: at genere så mange salg som muligt. I denne ligning spiller din digitale markedsføring selvfølgelig en stor rolle, da det er afgørende at indtage de øverste placeringer på de mest relevante søgeord. Men selv når man når dette punkt, bør man arbejde på at presse endnu mere saft ud af citronen. For med de gode placeringer kommer der ofte en masse trafik som ikke konverterer – og det bør man gøre noget ved! Så hvis du genre vil have flere konverteringer, kommer der her fire simple tips som du kan bruge!

1: Brug videoer til at øge din sessionsvarighed og få flere salg

Som jeg nævnte før er det svært at komme helt til tops i Googles søgeresultater særligt på konkurrenceprægede søgeord, og det er endnu sværere at blive der! En af de vigtigste faktorer for at man bibeholder sine gode placeringer, er at man har en høj gennemsnittelig sessionsvarighed. Dette indikerer overfor Google at din side er relevant for dine brugere og det er noget som Google lægger stor vægt på. En måde at øge sin sessionsvarighed på er ved at gøre brug af videoer såsom YouTube videoer på enten kategori- eller produktniveau på ens side. Hver gang blot en bruger ser en video på 30 sekunder eller lidt mere hjælper man med at trække den gennemsnittelige sessionsvarighed op, og dermed modvirker man dem som hurtigt klikker væk fra din side igen – og dermed bidrager til din afvisningsprocent. Hvis man derfor har en landingsside som genrer meget trafik og salg, kan man være sikker på at en del af dine brugere nok skal vælge at se din video. Husk blot at videoen ikke skal være for lang – max 1 minut! Hvis I vil se et godt eksempel på en side, der gør brug af dette, bør I besøge webshoppen Thirdfield.dk der sælger barberblade.

2: Mind dine kunder om at de har varer liggende i deres kurv

Udover at forbedre sin gennemsnittelige sessionsvarighed for at få bedre placeringer i søgemaskineresultaterne, ligger der for de fleste webshops et stort potentiale i at aktivere mange af de kunder som har lagt varer i deres kurv, men som af den ene eller anden grund er gået væk fra din side igen. Her kan man, hvis man fra tidligere besøg har fået fat i brugerens e-mail, vælge at opsætte et mails system der efter en dag eller to, sender en reminder til disse brugere og minder dem om, at de stadig har varer i deres indkøbskurv. I samme ombæring kan man for eksempel tilbyde dem fri fragt, for at gøre deres køb færdige. Dette har en positiv effekt på mange, og hvem kan ikke lide at få en lille ekstra ting? Uanset hvad er det en meget billig og effektiv måde at få genaktiveret tidligere mistede salg.

3: Sørg for at få produktanmeldelser fra dine kunder – både gode og dårlige

En tredje ting som særligt på den lange bane vil give flere salg, er hvis du aktivt arbejder for at indhente anmeldelser af både din side og ikke mindst dine produkter på din side. Dette sender både et signal til dine fremtidige brugere om at du leverer gode produkter, en god service og ikke mindst om, at din side har masser af trafik. Hvis man har en lang række landingssider uden produktanmeldelser kommer det pludselig til at se ud som en spøgelsesside hvor der ikke er nogen aktivitet, og dette kan afskrække brugere fra at handle hos dig. Dette gælder også særligt for servicevirksomheder. Der er nok næppe mange der vil låne penge af en virksomhed som denne, hvis det fremgik at kunderne generelt fik en dårlig service. En måde man kan komme til at fremstå mere troværdig ved hjælp af anmeldelser er ved at bruge rich snippets, som jeg vil anbefale alle at bruge på deres hjemmesider eller webshops – simpelthen fordi at du skuller dig ud og det giver flere klisks og dermed også mulighed for flere salg.

4: Brug Inline Validation formularer ved check out

En fjerde og sidste ting som kan gøre en stor forskel for din forretning er hvordan dine kontaktformularer fungerer. Ved nogle sider oplever man at man kan indtaste alle sine informationer hvorefter man trykker enter og bliver sendt tilbage til den samme side igen, med en meddelelse om at man har indtastet noget ugyldigt – og så skal man starte forfra. Dette er selvsagt irriterende men fejl sker som bekendt. En måde at komme dette til livs er ved at anvende såkaldte inline validation formularer. Disse er kendetegnet ved at de enkelte felter lyser grønt eller rødt hvis man ikke har udfyldt noget korrekt. Jeg har arbejdet med flere webshops, hvor det at installere en inlinevalidation formular hurtigt øgede konverteringsraten. En af disse webshops var Milla-petit.dk, der sælger alt inden for blandt andet italienske læder tasker. Efter installeringen af selve formularen kunne vi se, at særligt salget af deres computer tasker i læder steg markant. Årsagen til denne effekt er, at den gør, at man som bruger nemmere kan rette sine fejl og dermed ender brugerne ikke med at gå væk fra din side i frustration. Disse dop outs er rigtigt dyre for dig som webshopejer, da kunderne sidder med dankortet i hånden, når de logger ud af din side. Så brug derfor altid inline validation formularer ved check out!

 

Martin Bertelsen
Konverteringsoptimering
51star1star1star1star1star

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *